STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Rekordy

Rekordy

Czy ekipa Magellana po pierwszym opłynięciu globu brała pod uwagę aspekt sportowy przedsięwzięcia - nie wiadomo. Wiadomo jednak, że człowiek pod impulsem swej nieposkromionej ciekawości i ruchliwości od zarania dziejów sięgał tam, gdzie nikogo przed nim nie było. Możliwości było wiele – najpierw nieznane lądy do odkrycia, potem ich eksploracja, najdłużej opierały się wysokie góry. A gdy wszystkie szczyty zostały zdobyte, zaczęto metodą wspinaczki pokonywać skalne ściany, później ich fragmenty i filary, następnie „kanty filarów”, wreszcie ich „warianty”...

Podobny trend zapanował w lotnictwie sportowym, kto dziś zliczy wszystkie kategorie lotniczych rekordów międzynarodowych? Prawda jest taka, że w świadomości powszechnej mają szanse zaistnieć na dłużej rekordy absolutne – zarówno te oficjalne, jak i te niekoniecznie ujęte w klasyfikacji, ale za wyczyn uważane.

Ciekawym zagadnieniem jest też na pewno długość trwania rekordów, do momentu ich pokonania.

Kilka przykładów z bliższej nam sfery.

W 1939 r polski szybowiec „Orlik II” znalazł się w USA na jakiejś lotniczej imprezie. Wybuch wojny uniemożliwił powrót do Polski, zarekwirowany służył w US Air Force. Wojnę przetrwał w dobrym stanie i został zakupiony przez słynnego szybownika Paula Mc Cready’ego , który postanowił na nim pobić rekord wysokości absolutnej. Rekordowy lot podjęty 31.12.1948 r zakończył się sukcesem – „Orlik II” w eskorcie dwusilnikowego myśliwca P-38 „Lightning” osiągnął wysokość 9600 m. Ale już 1.01.1949 r startujący z tego samego lotniska zawodnik Robinson osiągnął 10 211 m. Mc Cready mógł się więc cieszyć sukcesem jedynie kilkanaście godzin... i nawet nie doszło do oficjalnego zgłoszenia rekordu w FAI. Choć faktu nikt nie kwestionuje. A „Orlik” do dziś jest w USA. Latał do 1995 r!

Na zasadzie „odbicia od ściany do ściany” inny, polski rekord szybowcowy.

5.11.1966 r Stanisław Józefczak z pasażerem Janem Tarczoniem wystartował z Nowego Targu na dwuosobowym na SZD-9 „Bocian” i na tatrzańskiej fali wiatru halnego osiągnął wysokość absolutną 12 560 m, bijąc przy okazji drugi rekord świata – 11 680 m przewyższenia.

( Przewyższenie – różnica wysokości pomiędzy poziomem wyholowania szybowca przez samolot a osiągniętym samodzielnie pułapem )

Rekord ten na pokonanie czekał 40 lat!

Dopiero 29.08.2006 r Steve Fossett osiągnął w locie szybowcem nad Andami wysokość absolutną 15 460 m.

Szybowiec sięgnął stratosfery!

Kończąc na dziś temat szybowcowy, wspomnę jeszcze tylko, że pierwszym oficjalnym polskim rekordem świata był rekord długotrwałości lotu osiągnięty w 1937 r na szybowcu „Komar” przez Wandę Modlibowską - 24 h 28 min.

Swoistym rekordem świata był transoceaniczny przelot Stanisława Skarżyńskiego z 1933 r . RWD-5bis ( 446 kg wagi i 10,20 m rozpiętości ) był najmniejszym samolotem jaki Atlantyk pokonał. Dopiero w 2012 r słoweński pilot Mateusz Lenarcić przy okazji rajdu dookoła świata „pokonał” RWD-5, bo jego rewelacyjny ultralight Pipistrel Virus ważył jedynie 300 kg.

No cóż, brawo!

A „oddanie pola” dopiero po 79 latach wstydu nie przynosi.

Galeria

22 kwietnia 2016 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 379526 razy