STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

25 lat SLE

25 lat  SLE

Ćwierć wieku ...
A zaczęło się od dwóch zakręconych  pozytywnie, z „wiatrem w podeszwach” lotników – Janusz Karasiewicz  i  Eugeniusz Pieniążek założyli w 1992 r – bo już było można –  polski oddział ( numer 991 ) Experimental Aircraft Association z Oshkosh w USA, największej w świecie organizacji lotniczej. A następnie na zasadzie wolnościowej zasady – co nie zakazane, to dozwolone - rozpoczęli w oparciu o autentyczną dokumentację budowę dwupłatowego Jungmanna Bu 131 z lat trzydziestych. Oblatany w 1994 r samolot zapoczątkował produkcję seryjną tego typu oraz innych „klasyków” w baraku ... byłej fermy kurzej w Bielsku –Białej.

Dla Gienka Pieniążka, który ledwo co wrócił z zagranic po słynnej ucieczce „Kukułką” na Zachód w 1971 r , to było za mało  – Budujemy najsławniejsze polskie samoloty sprzed 1939 roku ! Na początek RWD-5 !

Hasło sensowne, zważywszy, że zachowały się tylko  4 ( cztery) przedwojenne samoloty.

Chwyciło. Za polskie i obce wpłaty na fundację budowy Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego – EAA 991 rozpoczęło robotę przy odtwarzanym RWD ; nie sposób tu wymienić wszystkich, którzy walniej się do dzieła przyczynili, przywołam może tylko Krzysztofa Krawcewicza – naczelnego „Przeglądu Lotniczego” informującego na bieżąco i patronującego całej akcji.

Dwudziesty pierwszy egzemplarz RWD-5  ( dwadzieścia  zbudowano przed wojną ) oblatany został uroczyście 26  sierpnia 2000 r . W 2003 r samolot znalazł gościnny hangar Aeroklubu Podhalańskiego w Łososinie Dolnej , a Prezesem SLE został ś.p. Ryszard Jaworz, który piastował tę funkcję z krótką przerwą do roku 2015.

Jak – co by nie myśleć - komunę w Polsce lat osiemdziesiątych obalił Lech Wałęsa , tak – co by nie myśleć – twórcą RWD-5R był Gienek Pieniążek, pierwszy Prezes Stowarzyszenia  i Prezes Honorowy do dzisiaj .

Samo stowarzyszenie z dość licznego ( posiadało 6 oddziałów na terenie kraju ) zmniejszyło się do ok. 30 osób, za to aktywnych . Samolot nasz rokrocznie bierze udział w kilkunastu imprezach lotniczych, prócz tego SLE na początku tego stulecia opracowało ( kol.kol.  Jerzy Kołodziej, Jerzy Krawczyk,  Bogusław Mrozek, Zbigniew Mróz )  projekt  przepisów prawa lotniczego dla samolotów ultralekkich . Przyjęty został z niewielkimi zmianami. W 2004 r w oparciu o te przepisy SLE przeprowadziło z pomocą  Aeroklubu Podhalańskiego dla kilku osób pierwszy w Polsce kurs na „świadectwo kwalifikacji pilota ultralightów”. A samolotem szkolnym był ultralekki Tulak zbudowany przez kol. Jurka Kołodzieja rok wcześniej. Nota bene to był już drugi samolot zbudowany przez Jurka ; obecnie lata trzecim własnego wykonania , jest to „Tulak nr2 Kołodzieja” , a jego oprzyrządowanie może znawców rzeczy wprawić w lekkie osłupienie .

Obecny Prezes  Jurek Kołodziej nie jest jedynym w SLE budowniczym samolotów, drugim jest Krzysztof Cwynar z Bliznego koło Brzozowa . Najpierw powstał w jego warsztacie dwuosobowy ultralight GP-5 , a tuż przed setną rocznicą wybuchu I wojny światowej replika 7/8 myśliwskiego dwupłata Nieuport 11.

Należy dodać, że spora część kolegów stowarzyszonych posiada własne samoloty, których oczywiście użycza dla wspólnych przedsięwzięć. A SLE od kilku lat „ma” –  cudzysłów uzasadniony ! – drugi samolot. Jest nim oddany w użytkowanie przez Muzeum Lotnictwa w Krakowie Jak-18. Dokonany przez Stowarzyszenie, choć w większości sfinansowany przez Muzeum remont samolotu umożliwił jego dalszą eksploatację. A jest to na tę chwilę jedyny latający egzemplarz tego typu na świecie .

Kiedyś zawiązywane stowarzyszenia hobbystyczne ,czy jak je tam nazwać, dawały swym członkom określone możliwości, inaczej niedostępne. Dziś takie „zdobywanie możliwości” jest poza światem polityki niepotrzebne. Nasze stowarzyszenie spaja chyba od lat wzajemna sympatia ogólna i taka zwyczajnie - gęba w gębę. Może i dlatego dołączyła do nas znacząca grupka lotniczej młodzieży ? Co zawsze nastraja optymistycznie .

I tych parę słów – trochę historii, trochę refleksji  zapisał -

Zb. Sułkowski

Galeria

Eugeniusz PieniążekJungmann  E. Pieniązka w Łososinie Dolnej promuje odbudowę RWD-5 . Rok 1997 .Bielsko-Biała 26 08 2000 . Pierwszy lot RWD-5RTulak Jurka i RWD-5R  - 2003 rRWD na Okęciu zaproszony na 75- lecie PLL „LOT”  -  2004 rRWD-5R i Piper Cub – Bielsko-Białą 2005 rLecimy do Klobucka – od lewej : Jurek , + Ryszard Jaworz,, + Bogusław Mrozek, Andrzej, Zbyszek – Łososina Dln 22 04 2006Tulak nr 2  Jurka Kołodzieja jeszcze w rodzinnych WilczycachKrzysztof Cwynar w swym NieuporcieRWD w parze z Jakiem-18 nad Beskidem Wyspowym –2014 r
20 września 2017 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 399247 razy