STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Ze starego albumu

Ze starego albumu

Kolega z Limanowej udostępnił mi lotnicze zdjęcia z lat 30-tych ubiegłego wieku. Odziedziczył je po ojcu - Franciszku Pankiewiczu , który jako podporucznik rezerwy służył w formacji balonów obserwacyjnych. Obiektem zdjęć w zbiorze są obok balonów także samoloty.

Do obserwacji pola walki balony na uwięzi stosowano już pod koniec wieku XVIII ; na początku wieku XX upowszechnił się nowoczesny typ takiego aerostatu - o kroplowym kształcie ze statecznikami - pozwalający na start także podczas silniejszych wiatrów. Balony obserwacyjne ważną rolę spełniły podczas I wojny światowej - uniesione na wysokość 1000 - 1200 m dawały przy pogodzie wgląd do kilkunastu kilometrów w terytorium nieprzyjaciela i najczęściej służyły do kierowania ogniem artylerii. Przed atakiem samolotów zabezpieczały je wyciągarki zdolne szybko ściągnąć je na niski pułap, na którym skutecznie mogły być bronione przez naziemne gniazda karabinów maszynowych. Ponadto załogi tych balonów jako pierwsze w bojowej awiacji wyposażono w spadochrony.
W Polsce międzywojennej siły zbrojne dysponowały sześcioma batalionami balonów obserwacyjnych - były to produkowane z licencji francuskiej "BD". Wykonano też 200 balonów zaporowych do ochrony miast i innych ważnych obiektów. Niestety, żadne z tych balonów nie były ze względu na charakter działań zbrojnych użyte w kampanii 1939 r.
Olbrzymią rolę odegrały natomiast balony zaporowe w obronie Wielkiej Brytanii. Dla przykładu jeszcze w 1944 r unieszkodliwiły 231 bomb latających V-1. A balony obserwacyjne służyły w obronie wybrzeża do 1945 r.
Do Anglii w czasie wojny dotarło wielu wybitnych polskich konstruktorów lotniczych, zatrudniono ich w przemyśle lotniczym i biurach konstrukcyjnych, lecz nie dane im było zrealizować żadnego własnego projektu samolotu. Polska myśl konstrukcyjna wykazała się natomiast w opracowaniu dwóch prototypów balonów zaporowych, które w próbach okazały się lepsze od angielskich. Nie weszły jednak do produkcji, bo USA w ramach programu Land Lease zaczęły dostarczać w wielkich ilościach swoje aerostaty. Gorsze w parametrach od polskich, ale o wiele tańsze.
Na trzech zdjęciach fragmentarycznie francuskiej konstrukcji Breguet XIX . Był to francuski dwupłat bombowy/ rozpoznawczy o konstrukcji metalowej oblatany w 1922 r. Szybkość max. 235 km/h przewyższała osiągi wielu myśliwców. Był też już wyposażony w radio.
W 1925 r Polska zakupiła 256 tych samolotów. Użytkowano je do połowy lat 30-tych. Breguety znane były z wielu przelotów rekordowych . Na fali tych sukcesów polska załoga Orliński i Kubiak dokonała przelotu na Br XIX z Warszawy do Tokio i z powrotem przebywając dystans 20250 km. Nie był to wyczyn imponujący w skali światowej, ale prestiżowo istotny dla niedawno odrodzonego państwa.

 

Galeria

Biwak balonowy na Winnej Górze k. Przemyśla -1935 rPrzyziemiony balon obserwacyjny BDKosz balonu - spadochrony Start  balonu BDKosz i szczegóły konstrukcji statecznikówBreguet XIX to był dość duży samolot . Pilotki ze słuchawkami dowodzą, że samolot wyposażono w radioSpracowane duralowe burty kadłuba i opłótniony ogonKatastrofa Bregueta XIX. Podpis na odwrocie - "Koszarawa - 9 VIII 1930" . Innej niż tej koło  Żywca Koszarawy w żadnym źródle geograficznym nie znalazłem.
17 maja 2018 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 476685 razy