STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Sully

Sully

Film reżyserii samego Clinta Eastwooda ( premiera w USA w 2016, w Polsce parę miesięcy później ) jest fabularyzowaną dokumentacją zdarzenia z 15 01 2009 r , kiedy "Sully" - kpt. Chesley Sullenberger tuż po starcie Airbusem 320 z nowojorskiego airportu LaGuardia ,wskutek zderzenia ze stadem dzikich gęsi utracił oba silniki i wylądował, wodując na rzece Hudson i ratując życie 155 osób na pokładzie. Sully został okrzyknięty bohaterem Ameryki, ale - jak to nie tylko u nas bywa - nie wszystkich zachwycił. Bo dlaczego nie zawrócił na lotnisko ?

Istotniejsze, że to samo pytanie stało się przedmiotem dochodzenia komisji National Transportation Safety Board. Kilkadziesiąt symulacji komputerowych wykazywało, że Airbus mógł zawrócić i bezpiecznie wylądować na LaGuardia lub równie nieodległym Teterboro . Kapitan znalazł się w sytuacji   podobnej jak kilkakrotnie bohater powieści Ernesta Ganna (Los jest myśliwym ) Z jednej strony inżynierowie mądrzy poprzez elektronikę ( tym u Ganna wystarczały suwaki logarytmiczne ) - po drugiej stronie pilot skonfrontowany z sytuacją nie wirtualną , a zagrożeniem realnym. Od uderzenia w gęsi do wodowania upłynęło 208 sekund. Tyle czasu miał 77- tonowy szybowiec wiozący 155 ludzi i zniżający się ku miastu z prędkością 300 km/h. Na olbrzymim obszarze Nowego Jorku jedyne niezabudowane miejsca to lotniska i rzeka. Ale czy decyzja o wodowaniu na Hudsonie była jedyną trafną ? Kapitan podczas prowadzenia postępowania przez komisję nie miał dostępu do przeprowadzanych symulacji lotu. Wraz z Jeffem Skilesem, drugim pilotem byli pewni ,że oba z lotnisk były poza zasięgiem, ale ...
Dopiero prezentacja z symulatorów i odsłuchanie własnych głosów z czarnej skrzynki - wraz z " Pull up !" i "Terrain ahead !" ( skądś to znamy ) - pozwoliło załodze odetchnąć z ulgą.
Wszystko dobrze kończy się dla kapitana . Z tytułu jakich argumentów ? - Nie zdradzę .
Zachęcam do oglądnięcia filmu, w którym rolę tytułowa gra Tom Hanks.
Kapitan Chesley Sullenberger , podobnie jak później kapitan Tadeusz Wrona, napisał o dramatycznym lądowaniu książkę . I tylko tę opowieść zekranizowano.

                                                                                                                               Zb.S.

23 maja 2018 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 537787 razy