STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Jaki

Jaki

Mama przestrzegała - Nie używaj brzydkich słów !  Ale ja tu nie o polityce, chcę o o samolotach myśliwskich ZSRR konstrukcji A. Jakowlewa z okresu II wojny - Jak- 3 i Jak- 9 konkretnie. Jakowlew, będąc w łasce Stalina,  odsunął konkurentów - skutecznie znacznie zdolniejszego Polikarpowa i z gorszym skutkiem Siemiona Ławoczkina. Wizualnie ładne masowo produkowane Jaki, miały zawyżane osiągi - żadna z licznych wersji Jaka- 9 nie osiągała szybkości 600 km/h ; lepsze trochę były Jak- 3, chociaż 700 km/h osiągnęła doświadczalna wersja Jaka- 3 dopiero parę lat po wojnie. Oczywiście, rzecz tu o samolotach z napędem tłokowym - z silnikami rzędowymi ; silniki gwiazdowe posiadały myśliwce Lawoczkina .

Ponieważ lotnictwo LWP otrzymało w 1945 r więksżą ilość samolotów Jak- 9 i nieco Jak-3, zapamiętałem je w powitrzu, zwłaszcza przelot jednego , który urozmaicił nam lekcję, przelatując niemal na wprost okien klasy na drugim piętrze. A powietrze gęste od Jaków było w połowie lat 50-tych nad dźwigającym się z ruin Gdańskiem, gdzie po wojnie osiadł mój wujek. Raz motocyklem zabrał nas z bratem na ówczesne lotnisko we Wrzeszczu. Jaki-9 tego dnia nie latały i stały cicho w długich szeregach. Przy bramie wujek zagadał z wartownikiem w wyjściowym mundurze marynarskim i po chwili my, smarkacze , mogliśmy podejść do samolotów. Było to ciekawe o tyle, że gdy chwilę później objechaliśmy lotnisko, by spoza jego granicy popatrzeć na startujące wyciągarką  "Salamandry", pojawił się patrol i kazali odjechać, bo to teren wojskowy.
A polskie Jaki- 9 pojawiły się jeszcze w powietrzu w 1958 r podczas zdjęć do filmu "Historia pewnego myśliwca", udając ... Spitfire'y.  Ciekawe, że gdy w 1960 r powstał sowiecko-francuski film "Normandia- Niemen" Jaki- 3 francuskiej grupy lotniczej w Rosji były udawane przez Ła-5 lub Ła- 7 z silnikami gwiazdowymi.  Francuski "Jak- 3" aktywny na kilku ostatnich piknikach w Polsce mógłby więc też mieć nos lub ogon pomalowany w narodowy "tricolor".
Wróćmy do powstałego na fali "popaździernikowej odwilży" polskiego filmu, którego  scenariusz wspóltworzyl Stanisław Skalski, wypuszczony niedawno ze stalinowskiego więzienia. Stąd pewnie przesłanie filmu - "A do Warszawy ciągle tak samo daleko". W domyśle - Warszawy wolnej .
w "Historii ..." jest sporo dokumentalnych materiałów fillmowych, natomiast obraz samych walk powietrznych raczej symboliczny. Realizatorzy skupili się na dramacie ludzkich losów - "Popatrz, z pierwszego rzutu dywizjonu zostało nas tylko dwóch !".  Głownego bohatera gra młody Bogusz Bilewski , jakże różny od utrwalonej gargantuiczno- siermiężnej kreacji janosikowego Kwiczoła. W filmowej opowieści zestrzelony trzykrotnie, za trzecim razem tragicznie.
I jeszcze Jaki, topornie ucharakteryzowane na "spity", robią , co mogą , ale ...
Niemniej film do oglądnięcia, choćby jako dokument epoki, w której powstał .

Zb.S.

 

 

 

 

Galeria

Replika Jaka- 3 z silnikiem gwiazdowymModel Jaka 9I na podstawce
15 lipca 2018 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 537755 razy