STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Pierwsze loty nad Tatrami ( cz. III )

Pierwsze loty nad Tatrami ( cz. III )

Gdyby nawiązać do legendy brata Cypriana, to jego lot w stronę Tatr był jednak bezsilnikowy. I choć nie w samych Tatrach, to jednak w ich tchnieniu odbył się w 1923 r I Konkurs Ślizgowców ( szybowców ) w Białce Tatrzańskiej, a właściwie na sąsiadującej z nią Czarnej Górze. Najlepszy z szybowców - "Akar" zwyciężył osiągając: najdłuższy lot ( 3 min. 6 sek. ) odległość ( 3 km ) i wysokość ponad start - 20 m.

Warto zaznaczyć, że i na II Konkursie Szybowców na Oksywiu w 1925 r nikt nawet zbliżonych rezultatów nie uzyskał.
W 1933 r powstaje Aeroklub Zakopiański. Startując z Gubałówki na "Wronie" i dwóch "Salamandrach" młodzi szybownicy wykonują loty zboczowe , w razie konieczności lądując gdzieś na niezabudowanych terenach Kotliny Zakopiańskiej. W albumie wydanym na 15 - lecie LOPP zamieszczone jest też zdjęcie "Komara" na tle Giewontu ( prezentujemy ) lądującego w Kościelisku.
Lotów na fali tatrzańskiej nikt jeszcze wtedy nie próbował. Pierwszego takiego lotu w Polsce dokonał Tadeusz Góra dopiero w roku 1948.
Gdy okazało się, że fala wiatru halnego sięga nad Tatrami stratosfery, najdogodniejszym miejscem startu do lotów wysokościowych stało się lotnisko Aeroklubu Tatrzańskiego w Nowym Targu. I w roku 1966 Stanisław Józefczak ( z pasażerem Janem Tarczoniem ) w locie na dwuosobowym szybowcu wyczynowym SZD-9 "Bocian" osiągnął przewyższenie 11680 m i wysokość absolutną 12560 m.
Nie pobity przez 40 lat rekord poprawił dopiero w 2006 r Steve Fosset na 15 460 m - w szybowcu skonstruowanym i wyposażonym w oparciu o technologię wręcz astronautyczną.
"Bocian" to skonstruowany w 1951 r drewniany szybowiec, podobnie jak treningowo - wyczynowa "Mucha 100" z 1953 r. Na niej Józefczak wspiął się na fali na 11860 m przy przewyższeniu 10655 m.
Obydwa typy szybowców - i "Bocian", i w mniejszej liczbie "Mucha" latają do dziś w aeroklubach, ale już tylko w funkcji szkolnych i szkolno- treningowych.
Lotniarstwo - w Tatrach praktycznie glajty - po południowej stronie uprawiane jest w rejonie Łomnicy i Sławkowskiego Wierchu, po polskiej z Kasprowego i Nosala.

Galeria

Szybowiec "Akar" A. Karpińskiego na konkursie w Białce Tatrzańskiej w 1923 r"Komar" ląduje na tle Giewontu . Zdjęcie z albumu "15-lecie LOPP"Lotnisko w Nowym Targu. W tle charakterystyczny "rotor" halnego nad TatramiFala nad Beskidem Wyspowym. Typowe obłoki soczewkowe ( cumulus lenticularis )Model szybowca SZD-9 "Bocian"Dwuosobowa kabina "Bociana"SZD-12 "Mucha 100"
23 kwietnia 2012 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 652400 razy