STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Lotniska wędrujące

Lotniska  wędrujące

„Wędrówki Sącza” – taki tytuł dał Andrzej Żaki naukowemu opracowaniu osadnictwa wczesnośredniowiecznego w obrębie Kotliny Sądeckiej – zachowanych lepiej i gorzej grodzisk jest tu tak dużo, że nie udało się ustalić, które z nich było ośrodkiem osadniczym chronologicznie najwcześniejszym.

Jakby kontynuacją tego zjawiska w czasach nam bliższych są dzieje lotnisk sportowych ( szybowisk ) na Sądecczyźnie.

Pierwszy kurs szybowcowy na czterech zbudowanych w nowosądeckich warsztatach kolejowych CWJ–otach zorganizowano w 1932 r na Winnej Górze nad Biegonicami, nota bene są tam ślady jednego z grodzisk. W 1933 r lepsze warunki termiczne odkryto na wzgórzu Rachów w Tęgoborzu n. Dunajcem. Powstał tam hangar na 6 szybowców, przeprowadzono dwa turnusy szkoleniowe. Już rok później nowy ośrodek szybowcowy powstaje na odległym 2 km Jodłowcu ( 482 m n.p.m. i ok. 200 m nad lądowiskiem w dolinie. W 1936 r ukończono hangar na 16 szybowców z 40 miejscami noclegowymi i kasynem. Okres świetności szkoły latania przerwał brutalnie wrzesień 39, ale w 1945 r entuzjaści lotnictwa ją reaktywowali. Cóż, w 1951 r komunistyczna władza uznała ją za źle obecną w nowej rzeczywistości i zamknęła.

Szkoła odżyła po „odwilży październikowej” w 1956 r, ale już jako Aeroklub Podhalański i niedługo potem lotnisko przeniesiono na naddunajcowe błonia w Kurowie. Sięgająca tego terenu cofka powstałego w międzyczasie sztucznego Jeziora Rożnowskiego permanentnie zalewała część lotniska, więc znów zmieniono jego lokalizację - do położonej na północ od Jodłowca Łososiny Dolnej. W 1960 r pole wzlotów było już tam gotowe, ale przeprowadzka z Kurowa trwała kilka lat. Za to do dziś lotnisko Aeroklubu Podhalańskiego tendencji do przenosin nie objawia.

Do 1939 r istniało jeszcze na równi obok sądeckich warsztatów kolejowych użytkowane lotnisko poaustriackie, ale szybowce korzystały z niego sporadycznie.

A pretekstem do powyższej powiastki jest zdjęcie z 1957 r, na którym nasz klubowy kolega Leszek Solewski stoi z mamą przed dwupłatowym CSS-13 ( Po-2 ) Rzecz się dzieje na Jodłowcu, za samolotem też wędrowny ( Kurów, Łososina ) hangar.

Zdjęcie z aparatu polskiego „Druh” 6 x 6 cm, odbitka wykonana metodą stykową na papierze chlorowym.

Nostalgia …

Galeria

18 grudnia 2014 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 399502 razy