STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Znowu popracowaliśmy na kolei

Znowu popracowaliśmy na kolei

5 i 6 kwietnia b.r. na nie użytkowanej od paru lat, ale nadal przejezdnej 130-letniej linii kolejowej Chabówka-Nowy Sącz odbyła się jazda historycznych pociągów ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce zorganizowana dla kolejowych fanów z Wielkopolski. A ponieważ miłośnicy zabytkowej techniki powinni się wspierać, postanowiliśmy w porozumieniu z organizatorami imprezy uatrakcyjnić ją przelotami naszego RWD-5R nad pociągiem retro podczas jednego z tzw, fotostopów. Nastąpiło to 5.04.2014 w Limanowej, leżącej ok. 15 km od lotniska w Łososinie Dolnej.

Reszta na zdjęciach.

Fotografowali: Michał Wojtas z RWD, Zb. Sułkowski z Gemini (Remos G3 ) i z ziemi koordynator akcji w Limanowej Łukasz Wojtas.

09 kwietnia 2014 r.
Zobacz więcej »

Wspierajmy FLIGRY

Wspierajmy FLIGRY

Ze śląskiej wersji Wikipedii:

Fliger to je luftowy stotek ćynżejszy jak luft, kery utrzimuje śe w lufće skiż tego, co wytworzo nośna śiła bez ńyruchome wzglyndym ńygo krzidła.
Od tego, jak sądzę, niemiecka komenda z czasów II wojny - Fliegeralarm!

13 lutego 2014 r.
Zobacz więcej »

Model plastikowy RWD-5R SP-LOT

Model plastikowy RWD-5R SP-LOT

Z miłym zaskoczeniem przyjmujemy tę nowość na modelarskim rynku.
Model w skali 1:72 firmy "MISTER Hobby Kits" w elegancko glansowanym pudełku z prawidłowym realistycznie wizerunkiem naszego samolotu na wierzchu. Po zajrzeniu do wewnątrz widzimy jednak, że jest to wypraska modelu z Pruszkowa sprzed trzydziestu paru lat, do której dodano odpowiednie kalkomanie - litery rejestracyjne i emblemat "LOT". Szkoda tylko, że napis na ogon to zamiast "RWD-5R" - "RWD-52", błąd raczej nie do naprawienia przez amatora.


Do naprawienia jest za to kilka innych elementów - poszerzenie maski silnika, podwozie główne i już znacznie trudniejsze zastąpienie płozy ogonowej kółkiem. Zadaniem bardzo trudnym, już raczej dla koneserów, jest poprawienie kształtu skrzydeł, a konkretnie odpowiednie pogrubienie profilu poprzecznego płata; w modelu jego część środkowa jest zdecydowanie za cienka.
Ale kto tego dokona i starannie model pomaluje, będzie miał naprawdę dobrą "replikę repliki" samolotu RWD-5.
Do czego zachęcamy, zdjęcia modelu chętnie zamieścimy na stronie, a najlepszych wykonawców nagrodzimy atrakcyjnie, może i czymś bardzo atrakcyjnym. Jeszcze uwaga. Istnieje od lat na rynku komplet blach fototrawionych do RWD-5 w 1:72.
Nie polecam, bo do RWD-5R naprawdę nie pasują.
Jeszcze uwaga - sama kalkomania do RWD-5R była parę lat temu do kupienia za 25 zł. Model, o którym mowa, kosztuje aktualnie na Allegro ok. 9 zł. Rachunek prosty.

24 stycznia 2014 r.
Zobacz więcej »

"Wilga 311"

"Wilga 311"

28 grudnia minionego roku na Polankach, leżącym wysoko na zboczu Kiczory Kamienickiej osiedlu gorczańskiej Szczawy, zorganizowano z inicjatywy Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa w Krakowie i kilku grup rekonstrukcji historycznych inscenizację ostatniej akcji zrzutu zaopatrzenia dla I Pułku Strzelców Podhalańskich AK zrealizowanej 28.12.1944 r.
Na placówce o kryptonimie "Wilga 311" właśnie. Było to jedno z najczęściej wykorzystywanych zrzutowisk w okupowanej Polsce.

17 stycznia 2014 r.
Zobacz więcej »

Zdjęcia Jacka Sadłowskiego

Zdjęcia Jacka Sadłowskiego

W ramach udostępniania miejsca na stronie dla autorów dobrych zdjęć lotniczych prezentujemy pełen niezwykłej dynamiki fotoreportaż pana Jacka Sadłowskiego.
Zdjęcia - najprawdopodobniej z radomskiego Air Show - zostawiam bez żadnego komentarza; kto rozpoznaje wizerunki maszyn, sam wie co i jak, kto nie rozpoznaje - tym bardziej zachwyci się pięknem "zamrożonych" momentów ich lotu.

10 stycznia 2014 r.
Zobacz więcej »

Bo z góry widać lepiej

Bo z góry widać lepiej

Koniec grudnia, a zimy nie widać. Z racji, że z góry widać lepiej, wzniosłem się w powietrze aby zimy poszukać. Pogoda bardzo ładna, patrząc z dołu pomyślałbym, że to początek kwietnia. A jednak to koniec grudnia! No cóż, lecimy szukać pani zimy. Lekko wieje, a nawet bardziej niż lekko. Meteo twierdziło, że nawet ponad 20 m/s mogło wiać. Trzeba przyznać, że turbulencje jakie nas spotkały i tak mnie człowieka przetrzepią niż przejazd przez ul. Piłsudskiego w Limanowej, albo Lwowską przy wyjeździe z Sącza. Nie ma co przedłużać i marudzić. Teren został obadany i obfotografowany. W takim razie "odgórnie" można stwierdzić, że ZIMY NIE MA! (Ja osobiście smucę się tym faktem).

10 stycznia 2014 r.
Zobacz więcej »

Na celność.

Na celność.

Już minione - odbyły się w Łososinie Dolnej 26 10 2013 r - aeroklubowe zawody na celność lądowania na zdjęciach pilota i fotografika Krzysztofa Bartoszewskiego.
Złotomodra jesień, piękne dziewczyny, wytrawni piloci, komentatorzy i prześmiewcy ławkowi, oraz aparaty latające różnego wieku i powietrznej dzielności. Trochę zabawy, trochę sprawdzianu umiejętności. Wszystko razem było sympatycznym spotkaniem łososińskiej familii latającej na koniec sezonu lotniczego.

10 stycznia 2014 r.
Zobacz więcej »

Aeroklub Podhalański. Podsumowanie roku 2013

Aeroklub Podhalański. Podsumowanie roku 2013

Nastąpiło 14 grudnia w przedświątecznej już atmosferze w leśnym hotelu "Biały Jeleń" pod Rogozową w Iwkowej.
Dyrektor aeroklubu Roman Matyjewicz omówił bogaty w wydarzenia sezon lotniczy, z satysfakcją informując, że nie doszło do nawet najdrobniejszego wypadku. Niezła jest też kondycja materialna aeroklubu i najbliższe perspektywy. Temat rozwinął Prezes Aeroklubu Podhalańskiego Andrzej Sarata, zdradzając już konkretne plany.

30 grudnia 2013 r.
Zobacz więcej »

Łososina Dolna w 2013 r

Łososina Dolna w 2013 r

W oryginalnym spojrzeniu uchwyconym obiektywem kol. Krzysztofa Bartoszewskiego. Inwentarz latający Aeroklubu Podhalańskiego i podmiotów z lotniskiem związanych, wśród tego bractwa również RWD-5R i Jak 18 w dyspozycji SLE. Wszystko w powietrzu i o to chodzi, bo aerokluby powstały po to, by się szkolić i latać. Mówiąc ściślej doskonalić się w lataniu.
Skromny wybór zdjęć jest tego dokumentacją.

29 grudnia 2013 r.
Zobacz więcej »

Jak 18 i grudniowa Łososina

Jak 18 i grudniowa Łososina

W słoneczny i bezśnieżny dzień siedemnasty grudnia grupa woluntariuszy - wśród nich także ci z profesjonalnymi uprawnieniami - dokonywała przeglądu i konserwacji powierzonego Stowarzyszeniu Lotnictwa Eksperymentalnego samolotu historycznego Jak 18. Samolot jest czynnym eksponatem Muzeum Lotnictwa w Krakowie, ale by mógł bezawaryjnie latać, lepiej, gdy będzie poddawany fachowej obsłudze codziennej na normalnie eksploatowanym lotnisku. Stąd znalazł się w Łososinie Dolnej. Może zadecydował też fakt, że od dwóch lat na pokazy latał nim przeważnie nasz prezes Ryszard Jaworz.

29 grudnia 2013 r.
Zobacz więcej »

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 399190 razy