STOWARZYSZENIE LOTNICTWA
EKSPERYMENTALNEGO

EAA 991

  • Linki

    • aph.org.pl

      Aeroklub Podhalański im. Leopolda Kwiatkowskiego Nowy Sącz

    • dlapilota.pl

      Portal lotniczy - najnowsze informacje dotyczące lotnictwa na świecie oraz w Polsce.

    • Samoloty Samoloty w Lotnictwie Polskim
    • Eagle Portal lotniczy nie tylko dla orłów
    • Eagle FlyingTV.pl - filmy lotnicze - telewizja lotnicza promująca lotnictwo i sporty lotnicze.
  • Stowarzyszeni w RWD

Tulak naszego Viceprezesa

Tulak naszego Viceprezesa

Powstała w Czechach na pocz, lat 90-tych firma PODESVA - AIR ( czyt . Podeszwa , bo "s" z daszkiem ) prezentuje bogatą ofertę produkowanych ultralightów. Większość z nich wizualnie nawiązuje do znanych samolotów lub wręcz stanowi ich pomniejszone o ułamek skali kopie. Trener Aero i Trener UL to wersje Zlina 526, C 104 UL - Jungmanna; nazwy Brygadyr UL, Messerschmitt UL i Piper UL mówią za siebie.

Wśród pozostałych jest jeszcze dwuosobowy górnopłat o wdzięcznym imieniu Tulak, co akurat nie pochodzi od przytulania, tylko "tułania, włóczenia się , wałęsania". Czy nie trafne określenie przeznaczenia samolociku?
Wbrew niektórym opiniom Tulak nie jest konstrukcją wywodzącą się od znanego amerykańskiego samolotu Piper Cub, lecz ( sylwetka, miejsca obok siebie ) angielskiego Taylorcraft "Auster" - w RAF od 1940 r. Dla porównania zamieszczam zdjęcie, a polskim akcentem jest fakt używania "Austerów" przez 663 Dywizjon Współpracy z Artylerią podczas walk we Włoszech w 1945 r.
Tyle tytułem wstępu.
Nasz Viceprezes do Spraw Technicznych Jerzy Kołodziej, pilot i mechanik lotniczy, budowę Tulaka rozpoczął na podstawie firmowej dokumentacji na przełomie wieków ( tysiącleci ) w swoim domu w Wilczycach w pow. limanowskim. Całą metalowo - drewnianą konstrukcję płatowca ( i nie tylko to ) wykonał sam, fachowcom powierzając te mechanizmy, których w warunkach domowych wykonać nie można. W każdym razie cała robota wykonana była perfekcyjnie, więc z dopuszczeniem do lotu przez ULC i rejestracją nie było żadnych problemów. Oblot 16 08 2003 r zapoczątkował normalną eksploatację samolotu wykonanego w klasie "Specjal" ( do 495 kg ciężaru startowego ) Tulak latał tak dobrze, że umożliwił w Aeroklubie Podhalańskim wyszkolenie ( po raz pierwszy w Polsce ! ) czterech pilotów ultralightów.
Niestety, latem 2006 r zdarzyło się, że tuż po starcie przerwał pracę trochę pechowy silnik Mikron 3B, w rezultacie awaryjnego lądowania samolot nadawał się tylko do kasacji. Niejeden załamałby się zupełnie, ale nie Jurek z rodu ćwilińskich baców, o których do dziś krążą legendy. Już w roku następnym zgłosił w ULC oficjalne rozpoczęcie budowy nowego Tulaka. Z poprzedniego udało się wykorzystać po remoncie płaty i . kólka podwozia głównego. Reszta jak w przypowieści przytoczonej na początek tegorocznej edycji strony - Całkiem od nowa!
I całość jest obecnie na ukończeniu - konstrukcyjnie zmodernizowana ze stukonnym silnikiem Rotax 912, wygodniejszą kabiną o bardzo bogatym wyposażeniu w przyrządy. Bo budowniczy założył, że ten Tulak będzie mógł służyć do szkolenia lotów w nocy.

Galeria

Auster MK IIIJeden z polskich Tulaków. Turbia 2002 r.Ostania kosmetyka przed przewiezieniem na lotniskoPierwszy Tulak. Przy Jakach 12 trochę skromnyZa to na tle burzy drapieżny!Konstrukcja kadłuba Jurkowego Tulaka nr 2Praca nad tablicą przyrządówPostęp robotyRotax 912Powłoki płatowca gotoweMaska silnikaWiosenne przewietrzenieCałość pomalowanaTablica przyrządów robi wrażenie!Szkoda, że w "pokoiku produkcyjnym" nie sposób objąć obiektywem całości
03 lutego 2011 r.

Copyright © by Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 991

Naszą stronę czytano 399197 razy